Walnut blasting
Moderne benzine- en dieselmotoren zijn tegenwoordig voorzien van directe brandstofinspuiting. Hierdoor zijn er minder schadelijke stoffen en is het brandstofverbruik minder. Echter, zit hier ook een nadeel aan verbonden. De inlaatkleppen worden niet meer gereinigd door de brandstof waardoor op den duur het inlaattraject dicht gaat slippen met roetdeeltjes. Symptomen van een vervuilde inlaatklep:
- Stotteren van uw auto
- Motormanagement lampje kan aan gaan
- Vermogen verlies
- Hoger brandstofverbruik
Koolstof afzetting
Motoren met directe injectie kunnen last krijgen van carbon build up, oftewel koolstof afzetting. Doordat de injectoren direct in de cilinder spuiten, worden de kleppen niet meer schoongespoten. Mocht dit bij uw motor voorkomen, kan de motor slechter gaan presteren. Denk hierbij aan vermogensverlies. Wat er feitelijk gebeurt, is dat de inlaat langzaam dicht koolt waardoor er minder zuurstof de motor in kan.
Bij onder andere de volgende motoren kan vervuilde inlaatkleppen voorkomen: de TFSI motoren (VAG), de THP motoren (PSA), en de BMW motoren (N- motoren na 2008).
Inlaatkleppen reinigen
Om de problemen die hierboven genoemd zijn tegen te gaan, reinigen wij uw inlaatkleppen middels walnut blasting. Walnut blasting, ook wel walnootgranulaat genoemd, reinigt de kleppen voor 95% tot 100%. Wij gebruiken een walnootgranulaat omdat dit zacht genoeg is zodat er geen schade aan de motor kan ontstaan, maar hard genoeg is om de koolafzetting te verwijderen.
Met behulp van speciaal apparatuur bestralen wij het inlaatkanaal met walnootgranulaat, zo wordt alle koolaanslag verwijderd en worden de inlaatkanalen en kleppen niet beschadigd. Het reinigingsproces voeren wij uit zonder de cilinderkop te demonteren. Daarnaast worden de injectoren direct ultrasoon gereinigd. Hierdoor wordt er een optimaal inspuitbeeld gecreëerd en krijgt u een goede motorloop. Middels walnut blasting zorgen wij ervoor dat uw motor weer optimaal kan presteren.
Minder Milieubelastend
Wij hanteren deze manier van inlaat reinig omdat het minder milieubelastend is dan het “chemisch reinigen”. Hierbij spuit men een chemische substantie in het inlaat traject terwijl de motor 2500 toeren draait. Hierdoor worden veel schadelijke stoffen uitgestoten en is er kans op schade aan de katalysator.
Heeft u klachten over het lopen van uw motor of herkent u een van bovengenoemde problemen? Neem dan contact op met WB Autoservice of maak een afspraak.